Monday 20 October 2014

JODOHKU SUPERSTAR 32

Hai....selamat berhujung minggu...ni sambungan JS untuk mencuci mata anda ye...peace yo!



Bab 32



AKU berlari masuk ke dalam pasar raya apabila hujan turun tiba-tiba. Nasib baik tak sempat basah. Ribut tak ada, angin tak ada, tiba-tiba hujan turun. Mama minta aku belikan barang dapur. Semua barang yang nak dibeli dia hantar melalui SMS. Jadi aku kena jalankan misi aku sekarang.
Mula-mula, kena ambil troli untuk letak barang. Takkan aku nak kepit kut. Pertama sekali, mama suruh beli beras. Aku menolak troli ke bahagian beras. Tak kisah beras apa asalkan beras. Aku angkat sekampit beras yang 10 kilogram dan letak ke dalam troli. Selesai, aku teruskan misi.

Aku menunggu dengan tenang sambil jatuhkan pandangan ke dalam troli. Tiba-tiba aku dikejutkan dengan getaran iPhone di dalam poket jubah. Pantas aku keluarkannya dan tenung skrin.

“Dia nak apa ni?” keluhku lalu menjawab panggilan daripada Amar.

“Nak apa?” Aku masih geram dengan dia.

“Garangnya. PMS ya?”

Huh... 

“Dhiya, saya nak jumpa awak boleh?”

“Nak jumpa buat apa?”

“Kita makan-makanlah. Saya belum makan ni. Kalau awak setuju, saya nak tempah ni.”

Aku selak hujung lengan dan tengok jam. Sekarang jam lebih kurang pukul 10.00 pagi. “Ni untuk breakfast ke lunch?”

“Hmm... lunch. Boleh?”

“Nanti saya fikir dulu bila sampai kat rumah.”

“Awak kat mana sekarang ni?” Pantas dia menyoal. 

“Hypermarket. Beli barang.”

“Sorang?”

“Ya!”

“Hati-hati okey? Nanti jangan lupa bagi tahu saya.”

“Ya!”

“Kenapa garang ni? Senggugut?”

“Amar, awak jangan lebih-lebih ya. Bengang saya dekat awak tak hilang lagi. Jadi jangan nak tambah okey?” Aku beri amaran. Aku menolak troli apabila pelanggan di depan selesai membuat bayaran. Tinggal seorang lagi.

Amar sekadar ketawa di hujung talian.

“Dahlah. Jangan kacau saya. Saya nak bayar ni. Bye.” Aku matikan telefon dan masukkan iPhone ke dalam poket jubah. Perlahan mendengus. 

Geram betul dengan Amar. Entah kenapa aku masih belum boleh terima dia sebagai teman lelaki. Aku masih waswas.


“DATANG pun.” Amar berdiri bila aku sampai di restoran mewah itu. Dia tersenyum manis melihat ke arah aku. Di situ, hak eksklusif pelanggan dijaga. 

Dengan muka cemberut, aku hampiri meja makan di mana Amar berdiri menyambut kedatanganku. Dia menarik kerusi.

“Amar, awak tak perlu buat macam ni.” Aku segan nak duduk.

“Tak apa. Duduklah,” ujarnya tersenyum. 

Aku rasa janggal tetapi labuhkan punggung jua. Aku perhatikan sekeliling bilik. Cuma aku dan Amar. Memang restoran ini mewah dan untuk orang-orang yang mewah juga. Nak masuk tadi pun penyambut tetamu pandang semacam saja kepada aku. 

Atas meja masih kosong. Cuma ada dua gelas air putih.

“Amar, saya tak selesalah macam ni,” luahku.

Amar berlabuh di depanku. “Kenapa? Kita bukan buat apa-apa pun. Untuk makan aje.” 

“Memanglah. Macam mana kalau ada orang nampak kita berdua? Nanti keluar gosip pula.”

Amar mentertawakanku. “Gosip? Awak jangan risau pasal tu. Kalau ada yang nampak pun, saya dah siap dengan jawapan. Lagipun wartawan dah tahu saya ada berkawan dengan seseorang. Cuma saya dah janji nak kenalkan masa majlis anugerah nanti.”

Spontan diameter mulutku terbuka.

“Apa? Awak jangan merepek Amar.” Dia buat aku panas punggung.

“Saya tak merepek. Awak kena datang.”

“Amar, awak...” Mataku mengecil merenung Amar.

Amar mengeluh kecil. “Dhiya, saya serius. Saya dah sedia.”

“Maksud awak?” Tak semena-mena keningku terangkat.

“Saya tahu awak takkan mengaku perasaan awak. Cuma kedatangan awak malam tu nanti akan bagi jawapan pada saya. Kalau awak datang, maknanya awak terima saya. Kalau awak tak datang, saya anggap semua tu dah berakhir. It’s all over between you and me. Setuju?”

Aku rasa degupan jantungku berhenti seketika saat Amar lafazkan kata-kata itu. Semudah itu perhitungan dia? Macam mana kalau dalam perjalanan sesuatu terjadi dan aku memang tak dapat datang? Adakah hubungan ini tetap akan berakhir? Aku tak sanggup. Dan, kenapa aku rasa sedih bila dia berkata begitu?

“Apa pun keputusan, malam tu akan jadi penentuannya. Malam tu akan tentukan takdir kita.”

Aku hanya terdiam. Aku tak boleh terima kalau begini percaturan Amar.

“Memang susah saya buat keputusan macam ni. Saya tak tahu apa perasaan awak pada saya. Saya asyik tertanya-tanya. Mungkin dengan cara macam ni, saya akan dapat jawapan yang pasti. Kalau saya dengar dari mulut awak, mungkin awak sekadar nak jaga hati saya. Mungkin awak tak jujur. Jadi, inilah penentunya. Datang ataupun tak,” sambungnya. 

Aku bersuara. “Awak tak menyesal buat keputusan macam ni?”

Amar seakan-akan kelu beberapa ketika. Aku cuma nak tahu adakah dia menyesal dengan keputusan begini?

“Saya tak menyesal... kut.”

Aku gelak sebiji. Dia sendiri ragu dengan jawapannya. “Kut? Awak sendiri pun tak pasti dengan perasaan awak. Kalau awak betul-betul sukakan saya, awak takkan buat keputusan macam tu. Macam mana kalau saya tak dapat datang malam tu sebab ada kemalangan ke, kecemasan ke, macam mana? Awak rasa awak menyesal tak lepaskan saya macam tu?”

Dia terdiam. Nampaknya aku terpaksa bersihkan otak dia.

“Amar, saya pernah bagi tahu mama. Kalau kita mudah terima lelaki, lelaki tu pun akan mudah tinggalkan kita bila dah tak perlukan kita lagi.”

“Tak semua lelaki macam tu, Dhiya. Awak silap.”

“Saya akui tak semua lelaki. Tetapi memang ada terjadi macam tu. Saya takut... bila saya terima awak, awak akan tinggalkan saya. Lagipun awak ada harta, ada rupa, tak mustahil awak akan kejar yang lebih baik daripada saya.”
“You are totally wrong, Dhiya. Saya bukan jenis lelaki yang macam tu. Saya takkan tinggalkan orang yang saya cinta hanya sebab untuk cari yang lebih baik. Awak salah. Saya tahu awak pun sayangkan saya. Masa kita balik kampung, saya ada dengar awak cakap pada Khalif. Saya rasa terharu sangat. Saya tak sangka awak akan pertahankan saya walaupun Khalif pandang rendah pada saya.”

Aku menggigit hujung bibir. Mata tunduk ke bawah. Aku tak nafi yang aku sayangkan dia. Cuma aku tak pasti adakah perasaan itu sekadar kawan atau lebih. Tapi untuk pilih dia sebagai teman hidup, aku kena fikir lagi.

“Saya ingat lagi awak cakap pada Khalif. Kalau saya ni jodoh awak, awak akan terima. Sekarang saya nak tanya awak. Betul ke awak akan terima saya?”

Aku mendongak ke wajah Amar. Terpaku dengan soalan itu.

“Amar, saya akan setuju dengan awak,” putusku.

“Maksud awak?”

Aku tarik nafas dan lepas. “Malam tu akan jadi penentunya antara kita.”

Amar kaku memandangku. Pasti dia tak sangka aku akan setuju dengannya.

“Okay. We’ll see,” katanya lalu menyandar lesu.


















No comments:

Post a Comment